mandag 21. mars 2011

Sunnere gulrotkake

Kaker kan vel aldri bli direkte sunne, men her er en oppskrift på en gulrotkake som hvertfall er mye sunnere enn mange andre kaker. Den kan stekes i rund form slik at den blir "høy" og pyntes med glasur eller den kan dobles eller tredobles og stekes i langpanne og den blir "lav". Jeg stekte den i ildfast form denne gangen uten å doble oppskriften. Den skal fryses i stykker til barselbesøkende. Så når jeg tar den opp serverer jeg den slik som den er, sprayer en liten desj krem fra boks på eller strør over litt melis. Enkelt og greit for en nybakt mamma. Oppskriften er fra en perm som er utgitt av KK i samarbeid med Grete Roede: Lev lett bli slank


SUNNERE GULROTKAKE

2 egg
2 dl sukker (jeg bruker 1,5 dl)
2 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ts kanel
1 ts olje
300 g revne gulerøtter (jeg bruker litt mindre)

Vips egg og sukker til eggidosis. Bland det tørre og rør inn i eggidosisen sammen med gulerøttene. 

Stekes på 175 grader i ca 45 minutter.

Vel bekomme!





4 kommentarer:

  1. Noteres, og må prøves!
    Kjekt med nye oppskrifter, og om den i tillegg er sunnere, så er det jo fantastisk:))
    Ha en nydelig mandag, klem

    SvarSlett
  2. Så kjekt med sunn oppskrift og gulerotkaka så jo bare jummi ut:-)

    klem Åse

    SvarSlett
  3. Sunne kaker er ikke å forakte :-) Så lurt å lage kaker og fryse ned :-D

    Ha en fin kveld - klem Siv

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...