tirsdag 1. februar 2011

God gammel muffinsoppskrift


Disse små kakene i papirformer er i vinden som aldri før. I dag lages muffins i alle varianter og størrelser. Vi kan til og med kjøpe egne muffinsfat til disse herlighetene. Når jeg lager muffins bruker jeg oppskriften jeg fikk i heimkunnskapen på barneskolen. Jeg bruker den som en basisoppskrift, så tilsetter jeg alt fra bær og nøtter til gulrot og sjokoladebiter. Jeg pynter dem med ulike glasurer og strøssel eller serverer dem som de er. Bare fantasien setter grenser for hvordan muffinsene blir til slutt. Er grei å fryse og er kjapp å tine om svigermor kommer på besøk. (Da må det serveres hjemmebakt har jeg hørt ;-)
Jeg deler gjerne denne enkle og gode oppskriften fra "gamle dager" med dere.


Muffins
125 g smør
2 dl sukker                  røres/piskes sammen
2 egg                           blandes i
4 dl hvetemel
2 ss vaniljesukker
2 ts bakepulver         blandes i
1 1/2 dl melk             blandes i til slutt


Nok til ca 30 stk i små former. Stekes på 200 grader i ca 15 min.


Denne gangen blandet jeg hakkede hasselnøtter i halvparten av røren. Pyntet enkelt med hvit melisglasur og kakestrø.


Enjoy!!!!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...