søndag 23. januar 2011

Banankake

Tidligere i dag blogget jeg om kaffe, nå kommer kaken. Bananer som har lagt litt lenge og blitt overmodne trenger ikke kastes, for det er nettopp det du trenger i en banankake.

Ingredienser:

100 g smør
2 godt modne bananer
2 egg
150 g sukker
225 g hvetemel
0,5 dl melk

Du kan trygt kutte ned på sukkeret om du vil. Jeg brukte 100 g og synes den var søt nok. (Som oftes kan man kutte ned på sukker i bakeoppskrifter, det gjør jeg konsekvent og hittil har ingen klaget på at det ikke er søtt nok.)

Smør og bananer kuttes i biter.
Ha i resten av ingrediensene.


Bland alt til en røre med en håndmikser eller for hånd. Røren blir litt seig, så min mikser går ikke skikkelig rundt, men det går fint og blande alt for hånd også. En fordel om smøret er temperert.

Ha røren i en smurt brødform og stek på 180 grader i 1 time. Gjerne med aluminiumsfolie over på slutten slik at den ikke blir for brun på toppen.
Kaken er ikke den lekreste å se til, men er utrolig saftig og smakfull. Den kan sikkert pyntes også hvis den skal brukes i finere kretser.

Vel bekomme!!!!!


4 kommentarer:

  1. Å denne så saftig og god ut!!Sikkert deilig til en kaffekopp:)

    Ha en fin mandag:)

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  2. Så jo bare deilig ut da :-) Dessverre har jeg på en eller annen merkelig måte blitt allergisk mot banan :-/

    Ha en trivelig dag - klem Siv

    SvarSlett
  3. Mmmmmm - ser veldig god ut! Ligger noe til deg på bloggen min!

    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...