onsdag 13. oktober 2010

Tips til gravide

Å være gravid fant jeg fort ut at var en tilstand utenom det vanlige. Det er ting som kan være ubehagelig eller tungvint når du er gravid. Her vil jeg samle mine erfaringer og tips som kan være med å  lette noen av plagene.

Noe av det første jeg merket var at det var ubehagelig var å ligge på magen. Jeg som er vant med å ligge på magen rullet meg stadig over på magen i søvne og våknet av at det var ubehagelig -unødvendig. Hjelpen fant jeg på dreamgenii, en pute som gir støtte og hindrer deg i å rulle over på mage og rygg. Det er utrolig hva de påstår denne puten skal være god for, men god å ha i sengen er den hvertfall. Den kan også brukes til ammepute når babyen er født. Jeg kjøpte den på en butikk som solgte babyting, men den kan også bestilles på nett.


Halsbrann og søtsug. Jeg har ikke vært noe særlig plaget med halsbrann hittil, men nå og da kjenner jeg det litt. Nå har jeg alltid en liten skål med mandler stående fremme og spiser noen par hver dag. Dette skal nemlig hjelpe mot halsbrann og i tillegg døyve søtsug.


Sikkerhetsbelte kan være både ubehagelig og feil plassert når du kjører bil. Det er nemlig slik at det ikke bør ligge over magen, men under. Jeg prøvde å dytte det under magen, men det var ikke noe  behagelig. Da kom en venninne og lånte meg BeSafe bilbelte for gavide. Ved et enkelt grep plasserer du selen i  denne og det er både behagelig og trygt for deg og den lille å kjøre bil.

Hoven bein og åreknuter. Når du er gravid er det vanlig å få hovne bein på grunn av vann og man har lettere for å få åreknuter. Hvis du i tillegg har en jobb der du går mye vil du ha større risiko for å oppleve akkurat dette. Jeg merket fort at beina ble hoven og trette. Apoteket er stedet jeg fant de beste støttestrømpene. De har ulike typer, snakk med de på apoteket om hva som passer deg best. Husk at det er viktig at det sitter rett for å oppnå den beste effekten. Klesbutikker som Lindex , Cubus etc. selger også noe de kaller støttestrømper, men disse er ikke noe særlig effektiv da de ikke gir god nok kompresjon. 



Strekkmerker er det fare får at man får når magen skal vokse så mye på kort tid. Det beste tiltaket er å forbygge ved å tilføre huden masse fuktighet. Mitt valg falt på cocoa body butter fra Body Shop. Damen i butikken sa at hun hadde hatt flere kunder som hadde kommet tilbake uten å ha fått et eneste stekkmerke etter å ha brukt denne. Den lukter ganske sterkt sjokolade, så er du ømfintlig for lukter så kan det være at denne blir "too much". Jeg synes kremen er god da jeg føler at den trekker inn i huden samtidig som det forsatt er et lag som ligger utenpå huden til å trekke inn utover dagen. Jeg smører meg morgen og kveld. Det finnes mange andre kremer som er bergenet på å forbygge for strekkmerker, det gjelder å finne den som du liker.

Det var alt jeg kunne bidra med hittil, legger til hvis det er flere ting som dukker opp ettersom dagene går og magen vokser. Hvis det er andre som har tips til gravide så kom med dem i kommentarfeltet så adopterer jeg dem inn i innlegget. Ha en fin fin dag videre :-)

3 kommentarer:

  1. Så bra at du deler tipsene dine med andre :-)

    Ha en fin onsdagskveld og klem fra Siv

    SvarSlett
  2. Så fint skrevet av deg :) Veldig sant alt det du har skrevet. Jeg bruker faktisk en ammepute til samme formål som den litt lengere slangen.

    Andre tips.. Hemm vår vare ammeinnlegg i ull, de kan man gjenre starte å bruke nå som vinteren kommer. For man kan faktisk før betennelse før barnet har kommet. Og så blir brystene ganske harde og rare. Så derfor også godt å ha de ull innlegga på.

    Alladin bukser i fra Cubus er supere mens man er gravid og også i tiden etterpå.

    Nå er det bare å nyte videre :)

    SvarSlett
  3. Hei igjen :-) Nå har jeg omsider svart på mailen fra deg :-D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...