fredag 22. oktober 2010

Friske gravide i jobb

I kommunen der jeg jobber har de startet et prøveprosjekt som heter "Friske gravide i jobb". Dette prosjektet har allerede eksistert i flere andre kommuner i landet og har vist seg å ha godt resultat. I dag utgjør 1/3 av de sykemeldte gravide. Dette er jo sørgelig for det å være gravid er ikke en sykdom, men en annerledes tilstand, en unntakstilstand (sitat jordmor.) I Bergen kommune har de akkurat avsluttet dette prosjektet, les om det her.
Jeg har benyttet meg av dette tilbudet og har hatt møte med arbeidsleder og jordmor og kommet frem til tiltak som passer min graviditet slik at jeg kan holde ut lengst mulig i jobb. Dette blir skrevet ned i en kontrakt som både arbeidgiver og arbeidstaker er forpliktet til å følge opp. Det er faktisk nedfelt i loven at gravide skal kunne få tilpasset arbeid. Dette er ikke alle som vet og derfor blir det heller ikke gjort noe for den gravide slik at hun kan være i jobb og hun må sykemelde seg i stedet.
Dette synes jeg er et fantastisk tiltak. Jeg som liker å jobbe er utrolig takknemlig for at det kunne ordnes slik at jeg kan gjøre arbeid tilpasset min tilstand. Merker allerede at dagene på jobb går lettere og plagene ikke er så sterke. Gleder meg til å være gravid i jobb.
Er dette et tilbud i din kommune? Hvis ikke, foreslå det!

God helg :-)

6 kommentarer:

  1. Ja, det er flott å kunne jobbe selv om man går gravid. Jeg jobbet hele svangerskapet og synes tiden gikk kjempefort!Synes de tre siste ukene (pluss 16 dager overtid) var mer enn nok å gå hjemme! Men - det betinger jo at man har et greit svangerskap, da. Håper du får det og kan nyte dagene på jobb! Lykke til!

    Klem.

    SvarSlett
  2. Vet ikke om min kommune har det eller ikke, men så ser er det heller ikke så lett å tilrettelegge arbeidet når man jobber i bhg. Så får bare se. Sist ble hele reiseveien til jobb et stort problem... 1 -1 1/2 time på buss hver vei til jobb, er ikke noe særlig.
    Nå har vi flytta og jeg kjører bil. Er veldig spent. :)

    SvarSlett
  3. Flott tiltak!
    Aner ikke om det er noe sånt her, annet enn at jeg regner med at alle IA- bedrifter skal ha samme tilbudet. Er ikke inne i sånne regler lenger, siden jeg er veeeldig ferdig med småttiser. ;)
    Jeg gikk faktisk og skaffet meg jobb idet jeg fikk vite at jeg var gravid. Fikk litt skrekken av at en venninne av meg ble så stor og treg (kun magen, men hun ble så lat!), så jeg ville ut å holde kroppen i gang. Jobbet til en måned før termin, og satte stor pris på det. Da jobbet jeg som assistent i barnehage, og fikk masse trim og frisk luft i tillegg. :)
    Må jo si jeg var heldig på flere måter da. Kvalmen kom på kvelden, så jeg slet ikke med det før jobb. Kroppen var egentlig friskere da enn noensinne, og jeg la ikke på meg mer enn 7 kg. Skjønner jo det kan være tøft å holde stillingen sin om man får plager, og da er det godt det finnes gode løsninger på arbeidsplassene. :)

    Har lest innlegget ditt med endringene, og kjente meg godt igjen i masse av det ja. Å ikke kunne sove på magen var vel en av de største utfordringene, pluss fullstendig aversjon for diverse lukter. Fyste plutselig på krem is den siste perioden, og syntes det var kjemperart, siden jeg aldri spiste det ellers. Moro å følge ditt svangerskap. :)

    SvarSlett
  4. Jeg kjenner ikke til om det finnes dette tilbudet i min kommune, men det burde det vært! Lykke til på ultralyd og kommende strikke/hekleprosjekter :o) Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
  5. Det skulle jo egentlig bare mangle da :-) Jeg regner med at det er slik i kommunen her også, men det er ikke ei aktuell problemstilling for meg ;-) Tror det er veldig bra å være så lenge som mulig i jobb - da får man heller ikke så god tid til å kjenne på alt som kanskje dukker opp av plager.

    Ha ei knall uke og klem fra Siv

    SvarSlett
  6. Heisann!!Godt tiltak,en vil jo gjerne jobbe,da går svangerskapet fortere også,istedefor å gå hjemme å vente.Håper formen din er fin!!Ha en flott dag!!klem linda:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...