tirsdag 20. juli 2010

Feriearbeid

Da var min kjære også gått på ferie, men det er ikke noe tur som er planlagt ennå. Vi har tenkt at det bare kan være regnvær noen dager slik at vi får jobbet litt. Vi begynner dagen med storinnkjøp hos mor på fargehandelen sparkel, grunning, lim og tapet.
Jeg har forresten funnet ut at gangen hadde blitt mye lysere og triveligere hvis gatedøren er hvit. Så jeg går først igang med den. (den mangler tilsetning, det kommer vel en gang det og...)

Jeg går igang med å vaske den før den får seg et strøk med grunning, hittil alt vel. Så finner jeg en lys antikk lady maling som jeg maler med, men det blir jo bare stygt, det er akkurat som malingen klumper seg i hauger og jeg får fullt av penselmerker, så med halvveis malt dør gir jeg opp. Og når jeg da skal rengjøre penslene blir det bare rot da noen skal rengjøres i vann og noen i white sprit og jeg tar alt om en annen. Huff og huff.... Jeg trenger råd og veiledningen av eksperter for jeg har funnet ut at jeg ikke er noe malemester!

Men arbeidslysten er ikke borte fordet, så jeg går igang med sparklingen, det fikk jeg til! Joho.... Min kjære sa til og med at det var bra sparkling. (kan være han i utgangspunktet var litt skeptisk til ferdighetene mine etter maleprosjektet mitt)

Det er kommet mer tak, plater og luke på soverom 2, det er det min kjære som har sørget for. (Luken skal selvfølgelig bli hvit og få nytt håndtak.)
Kvelden nytes på terassen med sjokoladefondue og Cava. Mmmmmm....


3 kommentarer:

  1. Heisann:)

    Ja været hos oss gir oss virkelig tid til innedørs sysler..
    Ang døren din har jeg dessverre ikke noe særlig med tips...har en jeg skal male selv, og skjønner jo nå at jeg egentlig har noe å grue meg til da...:)
    Ha en fin dag:)
    Klem fra Kari:)

    SvarSlett
  2. Så ut som om dere hadde en trivelig kveld på verandaen da :-) Jeg vet at det er enkelte tresorter som ikke kan males - det er akkurat som om malingen "koker". Vi hadde redwoodpanel i yttergangen, og der var løsninga å bytte panel da vi ville ha gangen lysere.

    Ha en flott dag og klem fra Siv

    SvarSlett
  3. Døren kommer til å bli kjempefin hvit, men det krever nok litt tålmodighet. Jeg mistenker at du kanskje ikke har ventet lenge nok til at grunningen har fått tørket ordentlig så den er herdet til neste strøk. Mitt tips er å la døren tørke, pusse den ned igjen, og male et nytt strøk grunning. Rett og slett starte på nytt. OBS: Bruk heller en liten rulle enn pensel, og dra strøkene helt ut. Da mener jeg å passe på at du får et helt strøk fra topp til bunn, uten å løfte rulla til slutt. Et godt grunnarbeid gir supert resultat. La det tørke godt! Er det rått i lufta, tørker malingen saktere. Tror kanskje det er derfor det har klumpet seg da du malte hovedstrøket.

    Et tips til: Fjern og vask pensler du har brukt til grunningen med en gang. Skal du bruke de igjen snart, så sett de i en bøtte vann som du merker "grunning". Da slipper du mixen med olje- og vannbasert maling. ;)

    Dette blir jo topp! Sparkle er moro, men pussingen etterpå er ikke alltid like gøy.. Har et tips der også som kanskje kan lette jobben litt:
    Jeg har nesten sluttet å pusse, for jeg går heller over med en våt klut til slutt. Da blir det jevnt og fint, og jeg slipper bruke muskler (hva er det..?) og slite meg ut på pussingen.

    Moro å få være med i prosessen. Håper du får malegleden etterhvert. Det er jo så gøy å se endringene. :)

    Det så forresten misunnelsesverdig lekkert ut med sjokkisfondue og tilbehør. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...